עקרונות שימוש במצלמה, וההקשר שלהם לפסיכולוגיה חיובית – מאת ליטל שמר-חיים
פסיכולוגיה חיובית מבעד עדשת המצלמה סמינר קיץ לתלמידי תואר שני בניהול במסלול האקדמי המכללה למנהל
שלום לכם,
המפגש בינינו היה אמור להתקיים ביום שישי 25 ביולי, בו היינו אמורים לבלות יחד בפתיחת הסמינר "היבטים נבחרים בניהול", במפגש שבו תכננתי לספר לכם על הקשר בין צילום לפסיכולוגיה חיובית, ולהעניק לכם תדרוך קצר לקראת התרגילים המעשיים בצילום שתבצעו בקורס.
היות שהמפגש בוטל, לאור הנסיבות הביטחוניות, ואת הרצאות המבוא שתוכננו בו בוודאי כבר ראיתם, בסרטונים בבלוג של פרופ' אורן קפלן, נותר לנו כעת להשלים בקצרה את התדרוך ביסודות הצילום. לצורך כך, חשבתי שכדאי לרתום את שפע המקורות והתכנים באינטרנט, ולשתף כמה סרטוני הדרכה שערכו צלמים מוכשרים ברחבי העולם. זה הולם לרוח הקורס המתוקשב, אבל גם לעקרונות הפסיכולוגיה החיובית: למנף את היכולת שלכם כתלמידים וכאנשי תקשורת, ולעודד אתכם לשכלל את יכולתכם בכוחות עצמכם, באמצעות ההזדמנות שנוצרה ושפע האמצעים ללימוד עצמי ברשת.
חיפוש פשוט ביו-טיוב, על לימוד צילום או טיפים לצילום מעלה מיליונים של תוצאות. איך משייטים באוקיאנוס הזה בלי לשקוע במצולות? רשימת הנושאים שלהלן, והקישורים שבחרתי לשתף (באנגלית), אמורים להיות לכם לעזר, ולכסות את הידע שיסייע בביצוע מטלות הקורס. אבל זוהי רק הצעה ידידותית לסרטוני הדרכה, שלדעתי מעניינים, ברורים יחסית, ואפילו משעשעים. מי מכם שיבחר להעמיק ולחפש מקורות נוספים או אחרים ברשת, מוזמן להיעזר במילות החיפוש באנגלית בכל נושא. ולמתקדמים שביניכם, כללתי ברשימה גם חומרים מורכבים יותר (המסומנים בכוכבית), שבעיני חשובים לכל צלם, אך לא נדרשים במסגרת מטלות הקורס.
מובן שהצפייה בסרטונים וביצוע המטלות לא נועדו להפוך אתכם לצלמים מיומנים. אבל אני מאמינה שעם מטען היכולת שברשותכם, ועם מעט תרגול, תפיקו מהמצלמה למידה, ולצידה הנאה רבה. במידה ומתעוררות שאלות, אנא, אל תהססו להעבירן אל עוזרות ההוראה בקורס, כדי שבעזרתן אפרסם תשובות באופן מרוכז.
אני מאחלת לכם צילום מהנה, מעשיר ומועיל.
שלכם,
ליטל שמר חיים
עקרונות שימוש במצלמה, וההקשר שלהם לפסיכולוגיה חיובית
אחיזה יציבה
כמו כלים אחרים בחיים, שאנו רוכשים במאמץ ובמשאבים יקרים, גם את המצלמה יש ללמוד, כדי להפיק ממנה את המרב. תרגלו אחיזה נכונה במצלמה, כמשל לאחיזה במציאות, והתמקדו תוך כדי כך רק במוחשי ובקונקרטי: מה המצלמה יכולה לבצע ומה אנו יכולים לעשות בה? התרגול בגבולות היכולת של המצלמה ימחיש בהמשך את גבולות היכולת שלנו, וילמד אותנו איך ניתן להרחיב יכולת מבלי להיקלע למלכודת של שיפוטים ודעות.
פוקוס (Focus, Autofocus Points)
במהלך הצילום אנו לומדים להתארגן בזמן ובמרחב, ולעשות שימוש בכלים הפיזיים שמצויים ברשותנו, וביכולת המתפתחת, לצורך הפקת תוצאה רצויה, למשל, תצלום מרהיב. בהמשך נוכל להעמיק ולחקור את משמעויות הזמן והמרחב, ולגלות גם מה מצוי בארגז הכלים שלנו ומה היינו רוצים להוסיף לו. את התובנות מהתהליך שניישם בצילום, נכליל על פעילויות אחרות בחיינו. אך תחילה עלינו ללמוד ליצור מיקוד במיקום הרצוי בתוך המסגרת.
קומפוזיציה (Composition)
פעולת ארגון החלקים השונים בתמונה ויצירת יחסים ביניהם מחייבת קבלת החלטות שונות. התבוננו בסרטונים וגלו דוגמאות לשיטות מקובלות ביצירת קומפוזיציה: חוק השלישים, מרווחי מבט ותנועה, קווים ואובייקטים להולכת עין, תבניות חוזרות, קווי מסגור טבעי, קווי אלכסון, ועוד. אנו נתייחס בהמשך אל נושא הקומפוזיציה, ננסה למצוא בו תובנות על תהליכי תכנון בחיינו, ונבחן איך ניתן ללמוד לעצב חיי יומיום מאושרים, באותה טבעיות שבה ניתן להפיק תצלומים יפים.
עומק שדה
(Depth of Field, DoF, Bokeh)
עומק שדה הוא אזור ממוקד (בפוקוס) סביב הנושא המצולם, שמעבר לו קיים טשטוש בתצלום. הסרטונים הבאים מדגימים כיצד ניתן לשלוט בעומק שדה, באמצעות המרחק מהנושא, אורך המוקד של העדשה, וגודל הצמצם. תרגלו עומק שדה: החליטו מראש אילו אלמנטים בתצלום יהיו חדים, אילו יהיו מטושטשים ובאיזו מידה של טשטוש. אנו נדון בהמשך בקשר בין תרגול עומק שדה לבין תגובתנו לנוף, לאו דווקא המצולם, אלא זה שנשקף במסע חיינו.
מאפייני עדשות*
(Lens ,Focal length)
נושא זה מומלץ למתקדמים בצילום, ואינו הכרחי לצורך ביצוע המשימות בקורס. עדשות זום, ועדשות בעלות אורך מוקד שונה, מאפשרות הרבה יותר מאשר להתקרב או להגדיל את נושא הצילום. הסרטונים הבאים ממחישים כיצד עדשות שונות מאפשרות להציג את העולם באופן שונה מזה שהעין האנושית רואה. התבוננות באותו נושא דרך עדשות בעלות מאפיינים שונים, יכולה ללמד אותנו גם על תעתועי ראייה וחשיבה.
צילום ידני*
(Aperture, Shutter Speed, ISO, Exposure Triangle)
נושא זה מומלץ למתקדמים בצילום, ואינו הכרחי לצורך ביצוע המשימות בקורס. האיזון בין אור וצל, והאופן שבו אנו חושפים פרטים באזורים המוצלים, או נמנעים מלשרוף פרטים באזורים הבהירים, באמצעות מדידת האור, הנו אחד הנושאים החשובים ביסודות הצילום, אם לא החשוב שבהם. אך מה לגבי האורות והצללים המלווים את בחירות העשייה שלנו? מה נוכל ללמוד מהטיפול באור בצילום על אותם אזורים אטומים או שרופים בשגרת חיינו?