Creativity, Inc – מטלה שנייה + שלישית בקורס סוגיות נבחרות בניהול

המטלה הנוכחית מורחבת, ולכן נחשיב אותה כשתי מטלות מצורפות בקורס: 2+3, כך שהניקוד המצרפי שלהם יהווה 50% מציון הקורס (הכולל 4 מטלות).

ראשית הנכם מתבקשים לקרוא את הפרק הראשון "Animated" מתוך ספרו של Ed Catmull שכותרתו "Creativity Inc" בהוצאת Random House. תדפיס הפרק מצוי בפורטל הקורס המחייב כניסה עם שם משתמש וססמה ופתוח לתלמידי הקורס בלבד בפורטל המודל.

מומלץ (אך לא חובה) לצפות גם בראיון עם מחבר הספר באתר האינטרנט של אוניברסיטת סטנפורד.

מאחר וביצירתיות וחדשנות עסקינן, גם את המטלה הנוכחית נבקש שתכינו באופן יצירתי. אנו לא נציב הוראות הכנה מדויקות כיצד לעבד וליישם את חומר הלימוד הנוכחי – בהתאם למתווה שלהלן הנכם מתבקשים לייצר מטלה המתאימה לרוח וכותרת הקורס הנוכחי שעיסוקה בחדשנות וביצירתית. במהלך ביצוע המטלה תתבקשו להמחיש ולבטא את הבנתכם בחומר הקריאה כמו גם את יכולתכם ליישם אותו למציאות העסקית והניהולית.

היקף הכתיבה הכולל מצופה להיות דומה למסגרת ולהיקף שהוגדרו במטלה הקודמת, אקוויוולנטי לבין 3-6 עמודי טקסט. נצפה למצוא במטלה שתכינו ביטוי ממצה לידע התאורטי שצברתם מקריאת הפרק ומיישומו בכל דרך שתחפצו. מקריאת הפרק נוכחתם שלא מדובר בתיאוריה חדשה אלא בתיאור כרונולוגי של התרחשויות. עם זאת, נהוג לומר שאם במערכה הראשונה מופיע אקדח, במערכה מתקדמת יותר הוא גם יירה. מכאן שהמחבר רומז בפרק הראשון על תפיסתו ושבירת הפרדיגמה שהוא עומד ליצור ולתאר בהמשך. שימו לב שהמחבר עצמו אינו נראה יצירתי במיוחד באופן כתיבתו או בראיון עמו בסרטון הנ"ל, שבהם הוא מתאר את הדברים היצירתיים ביותר שנוצרו על ידו.

תהליך ביצוע המטלה דורש מכם לחשוב מהם יצירתיות וחדשנות לאור מה שקראתם בפרק. יש כאן תהליך מקביל, שכן חומר הקריאה תחת הכותרת Animated רומז על מתודה יצירתית שבה תוכן כלשהו מועבר בדרך שונה וחדשנית אשר גורמת לקליטתו בצורה ידידותית אצל צופים/לקוחות. גם אנו במטלה הנוכחית, ובכלל, עוסקים בתוכן. גם אנחנו מחפשים דרכים לבטא ולהעביר את התוכן הזה באופן חדשני, יצירתי, ברור, בולט, אל צרכני התוכן.

נוכל לחשוב באנלוגיה, למשל, על כישרונו של איש השיווק או הפרסום המצליח להמיר את המסר המסחרי לפרסומת קליטה ויוצאת דופן. או – כישרונו של מתכנת האפליקציה הפופולרית אשר מצליח להעביר את המשתמש תהליך טרנספורמטיבי ממצב של מבוכה וחוסר אוריינטציה להתלהבות ורוח חקרנות וסקרנות על האפשרויות שאפליקציה זו מספקת. או במקרה הנוכחי – סטודנט שמעוניין להעביר במטלה אקדמית את התאוריה ויישומה, באופן יצירתי ומלהיב.

מטבע הדברים, יש לכם מרחב עצמאי ומגוון להחליט כיצד תביאו את עצמכם לביטוי. האופן שבו תדגימו את יישומיות החומר פועלת בשני מרחבים – האחד הוא זה המוכר לכם מהמטלה הקודמת – מציאת דרך לביטוי מילולי ו/או אחר אשר מראה כיצד טקסט תאורטי מוצא את ביטויו בעולם המעשה העסקי או הארגוני. ההיבט היצירתי השני הוא זה ה"טכני" יותר אשר ידגים משהו מתוך הבנתכם את מהותה של היצירתיות אליה מכוון מחבר הספר – בדרך שבה תבצעו את המטלה. כמובן שהיישום אינו חייב להיות קיצוני, מוגזם ויוצא דופן. הוא דורש מכם א) הפגנת הבנה של חומר הקריאה; ב) יישום החומר התאורטי לעולם המעשה בכל דרך וכיוון שתבחרו; ג) הפגנת מידה של יצירתיות בדרך הביצוע עצמה.

בכדי להסביר זאת בדרך מוחשית אדגים משהו מעולם הפדגוגיה והחינוך בדמות מה שמכונה "כיתה הפוכה".

כיתה הפוכה הינה רעיון יישומי יצירתי לאופן שאנשים יכולים ללמוד טוב יותר. התלמידים צופים בסרטון של השיעור לפני הגעתם לכיתה ולמעשה לומדים את החומר מראש. בכיתה מתנהל שיעור לאחר שהתלמידים " מיישרים קו " בבית, ולכן השיעור מתקדם בקצב מהיר יותר. עד פה נוכחנו כיצד ממציא השיטה מפגין יצירתיות ביישום תיאוריות של למידה. וכעת במהלך הביצוע הוא יכול למשל להעביר את הקליפ בבית על ידי סרט אנימציה ולא על ידי הקלטת מרצה בכיתה, ולהראות שבגלל שהסרט המקדים הוא באנימציה והכיתה מתנהלת על ידי מרצה אמיתי, ולא כפי שבד"כ קורה שגם הסרט המקדים וגם השיעור מתנהלים על ידי מורים אמיתיים, ישנה הירתמות ולמידה טובים יותר של התלמידים. כמובן שדוגמה זו אינה רלוונטית ישירות למטלה הנוכחית, אך היא מדגימה את כוונתנו בשני ממדי היצירתיות – האחד אסטרטגי (יישומה של תאוריה) והשני טקטי (האופן היצירתי שבו הופעל היישום).

כמובן שנקבל דרכים שונות ומגוונות להביא את עצמכם לביטוי, כל עוד עקרונות המשימה יישמרו, דהיינו, הפגנת הבנתכם את חומר הקריאה כמו גם יכולתכם לבטא אותו באופן יישומי ויצירתי.

עם סיום כתיבת המטלה הנכם מתבקשים להוסיף עמוד סיכום שבו תתארו את ההתלבטויות שהיו לכם מרגע קריאת המטלה לראשונה, ועד ביצוע המטלה וסיומה בהצלחה – התלבטויות, שיקולים בדרך הפעולה, ובמיוחד, התבוננות על מה שאיפשר לכם להחליט על מידת היצירתיות שהושקעה ברעיון ובביצוע, ומה הקשיים שעמדו בדרככם. חלק זה מהווה אינטגרציה במובן שהוא מבהיר את הלך מחשבתכם בהכנת המטלה לאור עקרונות חומר הקריאה על יצירתיות. אגב, הוא אינו צריך להיות "יצירתי" באופיו, את היישום היצירתי אנו מצפים לראות בעיקר בחלק היישומי הקודם. ולבסוף, הערה אחרונה – גם לסופרים הגדולים ביותר יש לעיתים "תקופת בצורת" של יצירתיות, והם מתקשים להתבטא. גם קושי בהתמודדות עם המשימה היצירתית הוא חומר למחשבה ויישום.

הגשת המטלה עד ל-29 באוגוסט 2016

שתהיה לכם הנאה יצירתית מהעשייה האקדמית,

אורן וגליה